شیوه ی دیگر، بهره گیری از شبکه ی تلویزیونی کابلی، برای انجام امور بانکی می باشد. در این شیوه با بهره گیری از یک حساب و انتخاب کانال تلویزیونی مربوط به بانک خود، می توان بسیاری از عملیات بانکی را که از طریق تلفن عادی انجام می گردد، انجام داد. این روش طی 2 یا 3 سال گذشته ابداع شده می باشد و به دلیل دسترس بودن تلویزیون در هر خانه ای این شیوه بسیار مورد توجه قرار گرفته می باشد. در واقع یکی از حلقه های تکمیلی بانکدای الکترونیک در دنیا می باشد که رو به گسترش می باشد. در این شیوه مشتری می تواند بدون مراجعه به بانک در منزل خود از طریق تلویزیون که امکانات اجرایی بانکداری الکترونیک در آن در نظر گرفته شده می باشد، با بانک مربوط که در آن حساب دارد، ارتباط مستقر کند و از کلیه ی خدمات بانکی به صورت 24 ساعته بهره گیری کند ( شیخانی، 1382، ص 73 ).

صفحات وب

ساده ترین شکل بانکداری الکترونیک که به مقصود نمایش اطلاعات در مورد بانک و محصولات و خدمات آن می باشد، از طریق شبکه وب جهان گستر می باشد. امروز تمامی بانک های عمده و موسسات مالی دارای صفحات وب می باشند. این صفحات امکان تعامل مشتریان و بانک را به مقصود تبادل اطلاعات فراهم می کنند. همچین از وب به عنوان ابزاری برای رسیدگی به شکایات و دریافت پیشنهادات مشتریان و توسعه ارتباطات تعاملی و پیشبرد فروش و توسعه خدماتی مانند پست الکترونیک بهره گیری می گردد.

بانکداری خانگی

یک نوع از خدمات بانکداری الکترونیکی بانکداری خانگی یا انجام امور بانکی در منزل می باشد. بانکداری با کامپیوترهای شخصی به سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر و سیستم های ارتباطات از راه دور اطلاق می گردد که مشتریان را قادر می سازد به اطلاعات حساب خود و نیز اطلاعات عمومی در مورد محصولات و خدمات بانک از طریق کامپیوتر شخصی خود دسترسی داشته باشند ( شیخانی، 1382، ص74 ).

2-2) تاریخچه بانکداری الکترونیک

تحول الگوهای اساسی تکنولوژی در صنعت بانکداری در چهار دوره رخ داده می باشد که هریک از دوره ها در

ذیل تشریح می گردد:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

دوره اول: اتوماسیون پشت باجه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد