شرکت ایران خودرو در مرداد ماه 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال توسط برادران خیامی با هدف تاسیس و اداره کارخانجات به مقصود تولید و تهیه انواع خودرو قطعات مربوط به آنها،فروش و صدور محصولات در خیابان اکباتان تهران تاسیس و تحت شماره 8352 به نام شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.این شرکت در اسفند 1342 با تولید اتوبوس کار خود را آغاز نمود . بعد از آن مدیران شرکت بر ان شدند تا با کارخانه های دنیا ارتباط مستقر کنند و خودروی برای قشر متوسط مردم تولید کنند شرکت های فورد،پژو،فولکس و تالبوت مانند گزینه هایی بودند که با آن ها تماس مستقر شدو در نهایتد در سال 1345 قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان به امضا رسید که در اردیبهشت 1346 تولید پیکان با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز گردید بهترین مدل پیکان که در ایران معروف به مدل اونجر می باشد نیز در سال 1353 ساخته شده می باشد تالبوت در آن وقت موتور پر تحرک فورد را بر روی پیکان گذاشته بود پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از شش مدل تولید گردید که پیکان استیشن،دولوکس،کار،جوانان بعضی از مدل های قبل انقلاب بوده اند .طریقه مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال 1364ادامه پیدا نمود و تا پایان این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو ان را مونتاز میکرد در سال 1364 خط تولید پیکان تالبوف متوقف گردید با در نظر داشتن این وضعیت،تولید پیکان میرفت تا با توقف رو به رو گردد .اما در آن وقت مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتن تا خطوط دست دوم تولید پیکان را از تالبوف خریداری کرده و شروع به تولید پیکان بکنند که این کار صنعت خودر ایران را نجات داد.آخرین مدل پیکان طراحی کرایسلر می باشد که تولیدش درایران از سال 1359 آغاز گردید.که سرانجام پیکان در سال 1383 و تولید دو میلیون و 295هزار دستگاه پیکان متوقف گردید  (گزارش فعالیت هیئت مدیره،1392)

2-7-2- موضوع فعالیت شرکت

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

فعالیت اصلی شرکت عبارت می باشد از:تاسیس و احداث و اداره کارخانجات در هر محل،در داخل و یا خارج از کشور به مقصود تولید و تهیه انواع خودرو و وسایل نقل و انتقال و حمل مسافر و بار مشتمل بر انواع خودرو سواری،کامیون، اتوبوس،مینی بوس،وانت،واگن قطار و قطعات مربوط به آنها و امثال آنها و هرگونه دستگاه و ماشین آلات و قطعات و اجزا ان ها و بهره برداری از این گونه کارخانجات و فروش و صدور محصولات انها و واردات مواد اولیه و قطعات هر گونه خودرو و ماشین آلات . (گزارش فعالیت هیئت مدیره، 1389: 3)

3-7-2- سالنمای گروه تولید انواع سواری و خودر های کار

  • 1346: سواری پیکان در مدل های دو لوکس ، کار لوکس،جوانان وتاکسی با حجم موتور 1600و1725و1800سی سی
  • 1369: سواری پژو 405 در مدل های G1وG1Xبا حجم موتور 1580 سی سی
  • 1374سواری پزو 405 در مدل های دندهای و اتو ماتیک با حجم موتور 2000سیسی
  • 1374:سواری پژو 205 مدل GRبا حجم موتور 1360سی سی
  • 1376: سواری پژو RD  با حجم موتور 1600سی سی
  • 1377: سواری استیشن پزو 405 با حجم موتور 2000 سی سی
  • 1378 : پارس با حجم موتور 1800 سی سی
  • 1379: تولید آزمایشی سمند با حجم موتور 1800سی سی و سیستم انژکتور
  • 1380پژو 206 با حجم موتور 1400 سی سی
  • 1380: افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور وقت آقای خاتمی و پس از آن تولید سمند LX
  • 1383تولید سومین مدل سمند (سمند سریر)
  • 1384: پرده برداری از اولین پِژو فرانسوی ، ایرانی،پژو آریان و تولید آخرین پیکان
  • 1385: خط تولید خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازی گردید و پروژه های تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره برداری رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر90 نیز با همکاری شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده گردید و باعث گردید انحصار همکاری‌های بین المللی ایران‌خودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
  • 1386: ایران‌خودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایت‌های تبریز، سنگال و مصر راه اندازی و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه گردید.

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد