1-5- سوال اصلی پژوهش
آیا بر مبنای مولفه های نتایج مدلEFQM تفاوتی بین عملکرد شرکت های بیمه هست؟
1-6- اهداف پژوهش
تعیین امتیاز معیار های تعالی سازمانی مورد مطالعه در وضعیت مطلوب بر اساس مدل تعالیEFQM .
هدف کاربردی:
مطالعه کلی وضعیت موجود در شرکت های منتخب
1-7- فرضیه اصلی پژوهش
عملکرد شرکت های بیمه بر مبنای نتایج مدل EFQM با یکدیگر متفاوت می باشد.
1-8- تعریف مفهومی و عملیاتی
تعریف مفهومی ارزیابی عملکرد بر اساس EFQM
ارزیابی عملکرد فرایندی استراتژیک و یکپارچه می باشد که با بهبود عملکرد افرادی که در سازمان ها کار می کنند و با توسعه قابلیت های فردی و گروهی و موفقیت پایدار سازمان ها را فراهم می نمایند(آرمسترانک،1385)
تعریف عملیاتی ارزیابی عملکرد بر اساس EFQM:
در این بخش آغاز مروری بر مفاهیم و تعاریف عملیاتی ارزیابی عملکرد انجام و بعضی مطالعه های انجام شده در زمینه ی طراحی مدل ارزیابی عملکرد در سازمان های اجر ایی کشور مطالعه می شوند.
هر سازمانی اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی برای دستیابی به اهدافی تشکیل شده می باشد که توسط ذی نفعان آن تعیین می شوند. از سوی دیگر دستیابی به عملکرد برتر و کسب نتایج مطلوب بدون برخورداری از برنامه ای در قالب یک سیستم یکپارچه و مدون امکان پذیر نخواهد بود. این سیستم بایستی قادر به طرح ریزی عملکرد و تدوین و اجرای برنامه ها از طریق نظام های اجرایی بوده و با کمک نظام های ارزیابی به بهسازی عملکرد منجر گردد. تأکید بر موضوع ارزیابی و سنجش عملکرد از گذشته های دور و همزمان با
شکل گیری نخستین جوامع بشری به چشم می خورد. مدیران و مالکان منابعی را در اختیار فعالیت های سازمانی قرار می دهند و از سوی دیگر مشتریان سازمانی نیز انتظارات و خواسته هایی دارند . یک سازمان زمانی موفق خواهد بود که با بهره گیری صحیح از منابع بتواند خواسته های ذی نفعان خود را برآورده ساخته و اهداف سازمانی را پوشش دهد. به این دلیل مأموریت اصلی هر نظام ارزیابی عملکرد سنجش
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود